Studiedag, men har ändå fullt upp


Min bror när han gav blod i slutet av mars

Idag är jag ledig, men inte fick jag någon sovmorgon för det. Jag har nämligen varit på NÄL (Trollhättans sjukhus) och lämnat blod nu under morgonen. Jag är ju blodgivare nu, och det känns jättebra. Mitt Hb låg på 124 g/l, och det var lite dåligt. Som minst ska man som kvinna ha 125 g/l, men det gick bra ändå. Jag fick även veta att jag inte är 0+, som jag trodde innan, utan jag är 0-. Det är rätt ovanligt, och bara ungefär 6 % har den blodgruppen i Sverige.

Sjuksköterskorna tyckte att det var jättebra, för det innebär att vem som helst kan få mitt blod, och det är ju kanon. Däremot är det inte bra för mig, för jag kan bara ta emot blod från de som är 0-. Det beror på antigener och Rh-faktorn, och den förklaringen tar rätt lång tid att skriva ut, så är ni nyfikna får ni väl skriva er fråga i en kommentar. Jag tror nämligen inte att det är så intressant för er, men jag har ju skrivit ett projektarbete om just blodgivning, så jag är rätt insatt.

Om några timmar ska jag till Edet för att gå till tandläkaren. Jag ska dra ut en tand, och det ser jag inte fram emot. Usch! Men det är bara att ta sig i kragen och åka dit. Det har med min tandställning och mitt bett att göra, det är därför en tand ska bort.

Men nu ska jag plugga lite, och sedan måste jag kila.
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback