En dag med ambulansfärd till sjukhus och en ofantlig mängd smärta



Texten under är rätt lång, men jag tror att den kan vara bra att ha för mig, så att jag kan inse att om jag har jätteont, så är det inget i jämförelse med vad jag hade denna dagen.



Idag har varit en otroligt jobbig dag. Smärtan in fötterna har varit ohanterlig. Det går inte att förklara hur ont jag har haft, för jag trodde själv inte att man kunde ha så ont.

Jag vaknade kl 4.45 av att mina fötter gjorde ont uta helvete. Jag stod ut i några timmar innan smärtan blev för intensiv. Kl 9 fick jag panik och fick in mamma i rummet. Hon skulle försöka få tag i ett recept så att hon kunde hämta ut starkare mediciner, men det tog för lång tid att komma fram till någon läkare att hon var tvungen att ringa efter ambulans. Smärtan jag hade vid den punkten var helt ofattbar. Jag hade så ont att jag grät + skrek rätt ut i lufen, rätt högt - grannarna hörde.

Ambulansen kom typ kl 10.45 och då hade jag ännu ondare. De satte in en kanyl för att snabbt få i mig morfin, men det hjälpte inte. Jag fick mer och mer, men smärtan släppte inte det minsta. Då tänkte hon att hon kunde spruta in ett medel som gör att man däckar ett tag, men det funkade inte heller. De fick alltså bära ner mig till ambulansen med min ofantliga smärta, och det kändes som att varje steg de tog var ett steg närmare döden - så ont gjorde det. Jag var även nära att svimma två gånger pga smärtan.

Väl inne i ambulansen fick jag mer morfin, men det hjälpte inte heller. Smärtan var på topp, otroligt hög. Som ett sista försök fick jag ännu starkare smärtstillande, men tror ni det funkade?! - Nej! Ambulansföraren körde i 140 km/h eftersom jag hade så ont, och de gjorde att vi var framme på Uddevalla sjukhus rätt fort. Där fick jag lite mer smärtlindring, men inte mycket eftersom de var rädda att jag skulle dö om jag fick mer. Så mycket hade jag alltså fått, men inget hjälpte.

På akuten började de såga av mina gips. De antog att mina fötter hade svullnat upp och att gipset då tryckte mot mina frakturer, och visst var det så. När gipset försvann började smärtan successivt avta. Men istället kom illamåendet, yrseln och huvudvärken - biverkningarna för all smärtlindring jag hade fått. Inte för att jag brydde mig så mycket om det, för jag var glad att smärtan minskade.

Efter ett tag gipsade de om benen, röntgade dem för att se så att allt såg bra ut, och sedan fick vi åka hem. Klockan var då 15.45.

I bilen på väg hem spydde jag pga illamåendet, men det gjorde i allafall att det försvann - tack!

Sen jag kom hem har jag bara vilat. Trots att jag fick med mig starkare smärtlindring så har jag fortfarande rejält ont.

Btw, lite intressant fakta (fast kanske bara för mig, jag vet inte), under operationen skar de upp 10 cm på båda sidorna av båda fötterna. Jag kommer alltså ha 4 st långa ärr på fötterna sen, fint...

Men nu ska jag fortsätta vila. Hoppas ni mår bra i allafall.
E

Postat av: maria

stackars syster! <3 önskar så att all smärta bara kunde försvinna. även om du fortfarande kommer ha gipsen sen så kommer det ändå gå så himla mycket bättre utan smärtan. då kommer du ju kunna slänga omkring med benen utan att vara rädd för att slå i de nånstans så att du får ont liksom!



svar: sant! det var ju iofs ett tag sen jag pratade om det! och nu för tiden har du ju minne som en guldfisk eftersom du glömmer nåt som hände för 5 minuter sen liksom! men det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket piller du får!

2010-07-09 @ 21:14:10
URL: http://huddleformation.blogg.se/
Postat av: maria

föresten, vill du veta något roligt som kanske gör att du blir glad? i veckan snubblade jag över en patient som hette struts i efternamn. STRUTS! hur kan man heta det liksom?! och igår snubblade jag över en som hette stork! rena rama fågelfarmen alltså! HAHAHAHA! xD

2010-07-09 @ 21:17:22
URL: http://huddleformation.blogg.se/
Postat av: maria

svar: inte konstigt att du haft ont i sådana fall! men det är ju bra att du vet det nu i alla fall, så att smärtan kanske kan bli lite bättre eller rent av försvinna så småningom! :)



ps. jag är nyfiken. hade ambulansen blåljusen igång?



ps2. det är inte bara på 62'an och 61'an de har sån där rullande text med hållplatsnamn och "nästa hållplats prat" i högtalarna längre. imorse hade de det på 24'an också! ;)

2010-07-09 @ 21:38:57
URL: http://huddleformation.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Men fy fan! Stackars dig! Hoppas det blir bättre eller det blir ju bättre men det kommer bara ta lite tid. Det kommer fixa sig även om det känns förjävligt nu och kanske omöjligt! Tänker på dig! <3

2010-07-09 @ 21:45:12
Postat av: Emma

SVAR till Stephanie:

får hoppas att det går snabbt bara. smärtan tar på mig väldigt mycket, och det känns som att jag rasar i vikt. tack! <3

2010-07-09 @ 21:47:00
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Fy gumman stackars dig.Det gör ont i hela kroppen att läsa det här.Tycker så otrolgit synd om dig.Var Stark.Du är det men kämpa på och var stark.Tycker du är otroligt duktig att du orkar,förstår att du har det jobbigt.Har inte varit med om det själv men att gå med brutna kroppsdelar är inte skönt.

Ta hand om dig.Finns här om du vill prata,förstår att du har det jobbigt! <3



Ps.Grattis till att du haft körkort ett år.

Kram <3

2010-07-09 @ 22:39:52
URL: http://becoolsodapop.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Svar Emma:

Mm, det hoppas jag med och jag förstå att det tar på dig. Men läkarna sa ju att det skulle ta 1 till 2 veckor och det har gått en nu så det kommer antagligen bli bättre nästa vecka. Men hoppas att du kan börja äta ordentligt snart för att rasa i vikt när du är så liten annars också är inte bra. Men allt sånt kommer antagligen lösa sig när smärtan också avtar.

2010-07-10 @ 11:29:10
Postat av: mar

Nämen fy fan vilken dag! Att inget hjälpte heller, det är ju hemskt! Jag hoppas så extremt mycket att smärtan försvinner fort som bara den, det är så jobbigt att se dig lida som du gör! Usch! =( <3

2010-07-10 @ 12:21:52
URL: http://mariaolausson.wordpress.com
Postat av: Viktoria

Svar: Verkligen inte.Nu ångrar hon vad hon gjorde då hon lyckades skada sig så mycket.



Ta hand om dig. <3

2010-07-10 @ 16:22:37
URL: http://becoolsodapop.blogg.se/
Postat av: Sandra

Fy fan alltså, hoppas verkligen att det börjar gå mot det bättre för dig snart! <3

2010-07-11 @ 12:39:11
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Postat av: maria

svar: i know! du är inte så mycket att hänga i kvasten längre!

2010-07-11 @ 16:45:04
URL: http://huddleformation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback