Gårdagens ridpass - hoppträning


En jättefin bild på ett ekipage som hoppar 1 meter. Källa!

Igår orkade jag inte blogga efter hoppträningen, då det gör jag nu istället. Det gick iallafall grymt bra. Vi hoppade en liten bana på 95cm - 1 meter, vilket gick galant. Jag hade Molly, och hon var riktigt på hugget igår. Hon hoppade luftiga och fina språng, så jag är jättenöjd. Dock vägrade hon två gånger på ett hinder, men det var bara för att vi kom aningen för långt ifrån, och då valde hon att vägra istället för att hoppa. Min tränare förklarade att det var pga att när lektionshästarna rids av inte lika duktiga ryttare, så väljer ofta hästarna att ta ett litet galoppsprång till, istället för att hoppa av lite större. Då är de inte lika stor chans att de får sig ett ryck i munnen, om ryttaren inte är med på att hästen hoppar tidigt. I detta fall låg vi för nära för att Molly skulle kunna ta ett till galoppsprång, men lite för långt för att hon skulle våga hoppa av tidigt, så då vägrade hon. Andra vägringen blev likadan, men tredje gången vi hoppade gick det kalasbra. Ett av de bästa sprången faktiskt. Så ja, det var en galet rolig hoppträning.

Nu ska jag sova, för imorgon ska jag upp tidigt igen. Dock är jag ledig, men jag ska åka till Linköping för att gå på min kusins student. Det ska bli jättekul! Imorgon dyker det förresten upp ett inlägg om dagens ridpass.
Godnatt!
E

Postat av: Emelie

Kul att det gick så bra på träningen! :D



Snygg frambensteknik hästen på bilden hade =)

2011-06-10 @ 00:05:22
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback