De senaste fyra ridpassen (film: hoppning)

Igår förmiddag red jag dressyr på Lady, och det gick rätt bra. Jag jobbar väldigt mycket med att hon ska svara för sidförande skänkel just nu, för det är väldigt ofta som hon bara ignorerar dem (speciellt i galoppen). Hon svarade jättefint för inner- och ytterskänkeln i både skritt och trav, men i galoppen tog hon inte ytterskänkeln lika snällt. Jag vet inte om det beror på för att hon inte är tillräckligt stark, eller om det är för att hon har för dålig respekt för den skänkeln - kanske lite både och.. Så jag får öva vidade på det där. Formen var hyfsat fin idag, och i skritten var den klockren - kul kul!

Igår eftermiddag red jag dressyr på Nico, och han var riktigt fin. Dock var han väldigt låst i sin högra bog, men den lossade lite i slutet. Med honom jobbade jag också mycket med sidförande rörelser, men även galoppfattningar, och det gick riktigt bra. Han behöver vara lite känsligare i sidorna dock, men annars gick det fint. Galoppen är ju fortfarande svag, men jag tycker att galoppfattningarna gick bättre än sist iallafall.



I förmiddags hoppade jag Lady, och det var jättekul. Egentligen hade jag tänkt hoppa i hoppadocken, men det regnade lite då och då, så jag strundade i det. Istället blev det ett sockerbitshinder på 70cm i ridhuset, och det gick jättebra. Hon var riktigt positiv, vägrade inte, och kunde galoppera ganska lugnt emot hindrerna (ofta blir hon ju rätt springig). Dock tror jag att jag måste lugna mig lite själv också, för ibland blir jag osäker på om hon kommer hoppa om hon går lite mer samlat, men det gör hon ju. Jag måste nog bara få lite mer förtroende för henne, så kommer det nog gå galant.

Ikväll red jag med på en ponnylektion med ponnyn Fille. Vi hade markarbete, och det gick jättebra. På framridningen var han jättemjuk och fin, men jag fick jobba en del med att få honom lång och låg i formen istället för hög och kort, för annars var det svårt att få upp ryggen på honom. Men till slut gick han gick jättefint i alla gångarter, så det var kul.

Sjävla markarbetet gick bra det med, men jag slarvade lite vägen, och det är ju lite onödigt. Han tog sig iallafall över både bommar och minihinder utan problem - sweet!

Nu ska jag gå och lägga mig. Imorgon blir det nog inget ridpass, vilket är lite tråkigt, men så kan det vara.
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback