Dagens andra ridpass - hoppträning på Lillan

 

Guuuuud vilken rolig träning det var idag, och det gick så himla bra. Började med att hon var riktigt avslappnad och fin under framridningen, så jag fick henne att jobba jättefint emellanåt - så himla kul! Sedan var hon lagom pigg, och lyssnade hyfsat bra på mig när vi hoppade. Ibland kan hon tycka att hon kan bäst själv, och då brukar det vara svårt att få igenom halvhalterna nämligen.

 

Först hoppade vi fram på den gröna linjen (dock på lägre höjd), och det gick väl ganska bra. Hon var lite svår att få i rätt galopp bara (speciellt i höger varv), och så försökte hon dra iväg med mig några gånger. Så då fick jag vara jättenoggrann med ställning och väg, och då gick det mycket bättre. Vänstervarvet var lättare, så det var skönt.

 

Sedan hoppade vi de sista två hinderna i den röda banan (oxer + vattenmatta). Hon tittade inte alls särskilt mycket på vattenmattan, så det var skönt. Här var hon dock lite grinig och ville inte ta mina halvhalter, men när jag sa till henne lite extra så lyssnade hon jättebra.

 

Därefter fick vi hoppa banan (röda linjen), och det gick så sjuuuuuukt bra, haha! Sist jag hoppade henne så tyckte jag att hon hoppade lite flackt, men denna gången hoppade hon upp sig suuuperbra. Blev lite förvånad i början faktiskt, för hon hoppade verkligen så himla fint - speciellt på grinden. Alla avstånd satt perfekt, och vägen gick jättebra. Hon tog alla halvhalter jättefint också, så det var himla skönt.

 

Vet ni, jag har efteranmält mig och Lillan till morgondagens träningstävling. Ska hoppa 90cm med henne, vilket ska bli askul. Linda (min hopptränare) tyckte jag skulle köra på 1m också, men jag var faktiskt lite feg, haha. Har ju inte hoppade henne på tävling någon gång, så vill testa henne lite först.

 

Sedan kom vi fram till att jag ska vara med på en lokal tävling med Lillan i juni. Ska antagligen köra på 90cm + 1m då, men det är en till klubbhoppning innan dess, så jag kan ju prova då och se hur det går. Ska bli himla kul iallafall. Hihi!
E



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback