Dagens två ridpass - uteritt och hoppträning

Idag har jag sannerligen haft en fullspäckad dag. Det började dock ganska lugnt med sovmorgon och frukost framför tv:n (bästa starten!), och sedan bar det av till Sportlife där det blev ett Indoor Walking-pass på 45 minuter. Det var så sjuukt kul, men jävligt jobbigt. Ska nog köra något sånt pass i veckan, för det var ju askul!

Iallafall, efter träningen cyklade jag hem snabbt och duschade, och sedan åt jag lunch ute med min käre far. Sedan lämnade han av mig i stallet, och där blev det två ridpass.



På dagens uteritt

Först red jag ut på Lady, med Frida och Arom. Vi red längs kanalen, och det var ju jättemysigt. Har aldrig ridit där innan, så den vägen ska jag komma ihåg. Dock måste jag se till att rida där ganska snart igen, för annars kommer jag glömma av vägen, haha.


Lillan innan ridpasset. Jag kände mig som världens mest taskiga människa när jag väckte henne när hon låg och sov, haha

Efter uteritten så blev det hoppträning på Lillan, och det gick väl helt okej. Började med att hoppa fram på linjen, men med en volt emellan och mycket lägre höjd, och det gick helt okej. Första gången blev hon lite övertaggad och lyssnade inte riktigt på mig, men de andra gångerna blev hon mycket mer lyhörd. Därefter hoppade vi hela banan fast med minihinder (typ 50cm), och bara kände på det lite. Det gick ganska bra, förutom att hon var lite joxig i munnen (ska prova att ha martingal nästa gång). Sedan höjdes det, och så fick vi hoppa banan igen. Det gick riktigt bra faktiskt, och vi tog oss igenom utan några större problem (kom fel på hinder nr 5, men det löste sig ändå).

Det enda som inte kändes bra var att Lillan inte hoppade upp sig särskilt mycket. Det kändes som att hon var jättelång, och hoppade flackt. Då kände jag mig dålig, för jag tyckte ändå att jag hade henne samlad och på bakbenen. Men hopptränaren sa att hon är lite lång i kroppen, och då känns det lite flackt ibland. På oxrarna hoppade hon dock upp sig riktigt bra dock, så det var kul.

Det sjuka med mig, är att när jag sitter på Lady, och ser ett hinder på 90cm, så tycker jag det är jäääättehögt. Och när jag sitter på en annan häst, som till exempel Lillan, så tycker det är lågt. Ganska sjukt faktiskt, haha. Storleken på hästen har inget med det att göra, utan det är för att jag veta att Lady kan balla ur, och då blir ju jag osäker. Dumt det där, för det är ju jätteviktigt att ha bra självförtroende vid hoppning.

Men men, det var det. Nu ska jag stax sova, för imorgon väntar en heldag på Kinnekulle Ring, med bilar och motorer. Mums!


Dagens övning var att hoppa bana


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback