Dagens andra ridpass - dressyrlektion på Ares

Idag hade jag Ares (den stora fuxen), och fyfan vad trött jag blev. Jag rider ju inte såå stora hästar så ofta, så det blir ju en helt annan grej. Det var asjobbigt.

Idag red vi mycket på fyrkantspåret och sedan på stora mittvolten. Vi gjorde ingen avancerat, utan skulle mest rida runt, göra mycket tempoväxlingar och få dem avslappnade. I början var han lite tjaffsig i munnen, men efter ett tag slappnade han av och arbetade jättefint.

På volten blev han ännu trevligare, för då lossade han riktigt fint i sidorna. Jag behövde nästan inte ha något stöd alls i tygeln, han gick på i samma form ändå. Dock försökte jag få honom att länga på halsen och komma ner i formen något, men där fick jag parera en del eftersom han tappade bakbenen, och dä för försvann också stödet.

Galoppen gick sådär. Han var nog ganska trött, för han orkade inte riktigt bibehålla takten. Istället rann han iväg, så där fick jag jobba ihop honom lite mer, men att ändå ha bra tryck bakifrån. Stundvis gick han kanonfint även där, men traven gick nog bättre faktiskt.

Allt som allt är jag jättenöjd med lektionen, och Ares var lika mysig som sist.
E

Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Filmen kommer :)

2012-01-14 @ 15:31:03
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Svar. Rider lektion en gång i veckan (varje måndag) och sedan hopptränar jag varannan torsdag. Sedan rider jag skötarridning (oftast uteritt) på lördagar :)

2012-01-14 @ 16:10:31
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback