Dagens andra ridpass - hoppträning på Lillan




Åååh, vilken underbar hoppträning. Det var så himla roligt, och allt gick så bra. Framhoppningen (röda linjen) gick lite halvdåligt dock då jag inte hittade avstånden (satt och plockade för mycket i henne), men annars gick det bra.

Efter framhoppningen hoppade vi den blåa linjen, och där fick vi jobba. Avståndet var lite kortare än vanligt, så vi fick komma in i en väldigt samlad galopp, för annars blev det studshinder istället, haha. Första gången blev det studs för våran del, men de andra gångerna gick det bra. I början rätade jag mig dock för dåligt, men när jag väl sträckte på mig så gick det ännu bättre. Mittenhindret kändes förövrigt aaashögt, i och med att vi kom in i en sånt långsamt tempo, så hästarna fick verkligen hoppa upp sig där. Men det gick jäkla bra iallafall, och den linjen var asrolig att hoppa.

Därefter gick vi vidare på den gröna linjen, och den hoppade vi två gånger. Det gick svinbra faktiskt, har inget negativt att säga där, förutom att jag tappade högra stigbygeln en gång, så då gjorde jag halt. Hade självklart kunnat hoppa utan den, men eftersom jag vill träna mig själv på att verkligen trampa ner så var det ju smartast att ta den.

Därefter hoppade vi gula linjen (omhoppningen), vilket gick sådär faktiskt. Första två hindrena gick svinbra, men sen blev jag för ivrig till hinder nr 3. Då blev Lillan lite framtung och bara försvann för mig, så jag hittade inget avstånd, och vi tog med oss övre bommen. Struntade i den där cp-svängen till sista hindret, och red runt oxern istället. Kom fel där med eftersom jag blev för ivrig igen, men då tycker jag faktiskt att hopptränaren kunde varit där och påpekat det. Istället sa hon det efteråt, men då är det ju redan för sent... Haha, får väl påminna henne om att säga det under tiden jag rider nästa gång kanske.

Men men, jävligt rolig hoppträning faktiskt. Känns bra inför de två kommande hopptävlingarna nästa vecka. På onsdag är det klubbhoppning (90cm + 1 m), och på lördag är det lokal tävling (90cm + 1 meter) - ska bli asskoj faktiskt. Ska se till att tänka på att träna mycket lydnad under framridningen. Mycket galopp - halt - galopp - halt. Gjorde så idag, och det funkade jättebra. Hon blev otroligt lyhörd, så det var skönt. Annars har hon en förmåga av att bara bröta på, och det är ju inte sådär jättebra..
E

Postat av: Emelie

sv: Haha ja hästskelett kanske blir skrämmande..? Det är så otroligt svårt att komma på något! Blir inte klok på det här.



Ja det är mycket möjligt att jag håller i henne, en i stallet red henne och upplevde även samma sak. Jag tror mer det är en styrkegrej? Hon orkar inte skjuta på bakifrån hela tiden och då blir hon automatiskt framtung. För idag när jag kunde peta till henne bar hon upp sig själv jätte trevligt, hon har inte riktigt lyssnat när jag försökt flyttat henne med skänkeln och jag vill inte direkt sitta och "banka" på henne.



Så testade att peta med ett spö på bakbenet så hon trampar in det under sig och då flyttade hon tyngden bakåt istället, så som det ska vara. Hon faller liksom inåt om jag släpper just den innertygeln (andra varvet går bra) och i de situationerna svarar hon inte för skänkeln.

2012-06-01 @ 22:12:06
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Emma

sv: Jao, dock är min häst så okänslig.. fd ridskolehäst och 25år säger ju det mesta iofs :) Vägrar gå framåt när han inte vill om man säger så ^^



Ska absolut läsa ^^

Har inte ont nu, och endast om jag belastar för mycket, läkaren sa att jag skulle börja belasta och träna lite i taget och öka succesivt nu, så får väl göra det :) Men kommer troligen inte få några men, mer än att kotan kommer vara sne då :)

2012-06-01 @ 22:20:04
URL: http://sigurdochjag.blogg.se/
Postat av: Emma

Sv: Fast gör ju hellre det än sitter och bankar, känns ju inte snällare, med sporrarna behöver jag ju bara nudda, istället för att ponnysparka utan, om du nu ser hur ett dressyrpass skulle se ut då ;)

2012-06-01 @ 22:25:47
URL: http://sigurdochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback