Tips för att stärka foten efter en talusfraktur, del 1

Glad tjej fick äntligen komma ut i solen, juni 2010
 
Jag har ganska många gånger fått kommentarer från olika människor som googlat talusfrakturer, och då kommit in på min blogg. Igår fick jag en förfrågan om jag kunde ge lite bra tips på hur man stärker foten, och det är klart att jag kan dela med mig lite av mina tips och erfarenheter.
 
Först vill jag bara påpeka hur viktigt det är att gå till en bra sjukgymnast. Där får man otroliga bra tips, och man jobbar utifrån att jobba med fotens styrka + balans. Det som jag tyckte var det mest givande med sjukgymnastiken var att man såg framstegen väldigt enkelt. I balansen till exempel kunde jag ena dagen kanske bara stå på ett ben i 10 sekunder, medan jag andra dagen kunde stå i 15 sekunder. Det tyckte jag var otroligt kul att se, att träningen faktiskt gav resultat, och det snabbt.
 
En annan sak som är otroligt viktig är att ha bra skor! Kosta vad de vill, bara de är bra.
 
 
Ridningen har även hjälpt fötterna väldigt mycket då man tränar balans, och styrka på ett helt annat sätt. Jag har också fått lära mig att lita på fötterna, speciellt i hoppningen där fötterna får ta upp en del kraft när man landar i sprången.
 
Något jag vill slå ett slag för att man bör ta många korta pauser när man går under en längre stund. Det kan handla om att sitta ner en minut varje halvtimme, och att man under den minuten verkligen slappnar av i foten. Jag hade jättesvårt för att det i början då det gjorde så jävla ont, men när jag väl hade slappnat av så gick det lättare att gå sedan igen (även om det var bedrövligt att få igång rörligheten i foten när man sedan började gå igen).
 
Till sist tänker jag nämna det viktigaste av allt, och det är att försöka lita på foten. Jag hade otroligt svårt för det i början (och har fortfarande i vissa situationer), men ju mer man litar på den, desto starkare och stabilare blir den, och det självmant.
 
Jag kommer publicera ett till inlägg om mina tips och erfarenheter, men där skriva mer om hur jag jobbar med fötterna nu.
E
 
Ps. Detta är det som har funkat för mig och mina fötter, och det är inte säkert att det är samma för alla. Vill ni jämföra med eran egen skada; min vänsterfot är ganska rörlig och har inte gjort särskilt ont under den här resan, medan min högerfot är superstel och har gjort oerhört ont. Det är alltså högerfoten jag har utgått mest ifrån, och skrivit mest om.

Postat av: Christopher

Bra tips! Ser nu fram emot nästa del.

2012-09-06 @ 21:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback