Hopptävling, Clear Round 28/4 - 2012

Vilken dag! Alla starter gick så sjukt långsamt, så jag hade inte hoppat Lady förrän kl 16. Sedan gick det såklart fort som tusan när jag höll på att hoppa fram Lillan, så det blev lite stressigt där ett tag. Men iallafall, om tävlingen då - vi kör i kronologisk ordning.



Lady Stardust 70cm - 0 fel
Fin runda tycker jag allt. Hon var rätt trött idag dock, så fick använda benen en del. Svängen mellan 3:an och 4:an var inte rolig alltså, för jag fick jobba som fan för att hon skulle svara för ytterskänkeln där. Gick väl helt okej, för vi kom över iallafall. Kom lite nära på 6:an, men det löste sig ändå. På 7:an blev det världens snyggaste hopp, haha. Det syns inte så mycket, men hon försöker dra sig till vänster där, så då fick jag gå på henne lite. Det slutade iallafall med att hon hoppade, dock var jag inte beredd - så ja, snyggt! Annars gick resten av banan fint, och i det stora hela är jag väldigt nöjd över den rundan.


 

Lady Stardust 80cm - 8 fel

Åh, jag red så dåligt här! Började med att jag la henne alldeles för långt i från första hindet, så då räckte hon inte över och rev med bakbenen. Sedan hade jag ingen tanke på att 4:an kom så tätt på efter 3:an, så där blev vägen helt knas. Sedan la jag henne fel på 5:an också, men det hindret tog hon sig över utan att riva iallafall. På 7:an kom vi för nära inpå, och lika så 8:an, där jag ville att hon skulle hoppa av ett språng tidigare, men det ville inte hon, haha. Men där var jag för kvick med överlivet, så då rev hon det på grund av det. Sista hindret tog hon sig över fint iallafall, så det var bra.

 

Men jag blir så sur på mig själv, för hon var så himla duktig verkligen. Hade jag bara ridit lite mer noggrannt så hade vi inte fått några fel, och det stör mig.. Förövrigt så måste jag säga att Lady fick till jättefina språng ibland. Speciellt på framhoppningen, men även vissa språng på banan blev fina. 3:ans hopp gillar jag, för där tar hon i lite mer. Jätteduktig häst iallafall, så jag är väldigt nöjd med henne!


 

Little Lady (Lillan) 90cm - 12 fel

Hehe, lite roligt att de har så lika namn.. Även om vi fick 12 fel så är jag faktiskt hyfsat nöjd med den rundan. Framhoppningen gick verkligen uruselt, och hade jag haft mer tid hade jag velat hoppa några språng till - men det hann jag ju inte. Hon var jääävligt stark på framhopningen, och bara det sista språnget där blev mer avslappnat - så ja, ingen bra känsla att ha med sig in på banan.

 

Det började iallafall väldigt bra. Fick ta tag i henne ordentligt ibland bara, för hon lyssnade väldigt dåligt på halvhalterna. Gick svinbra fram till 4:an (den där krångliga svängen), för jag glömde såklart bort svängen igen och fick planerat den alldeles för dåligt. Här syns det tydligt hur svårt det var att få stopp på Lillan också, för hon ville verkligen bara brassa iväg. Hon hoppade iallafall hindret,  lite halvvingligt dock, så det med bakbenen. Sedan gick det bra tills vi kom till 7:an, för där smet hon åt sidan. Det tar jag på mig helt själv såklart, för jag hade ramat in henne alldeles för dåligt. Red an igen, och då gick det bättre. Fick dock inte igenom halvhalten till 8:an, så vi rev det hindret. Hade velat ha henne klar tidigare så att vi kunde få ett mer avslappnat språng, men det blev istället ett väldigt spänt sådant.

 

Men som sagt är jag ändå rätt nöjd över den rundan. Hon är en klurig polle att hoppa, i och med att hon tycker att hon kan bäst själv. Jag har dessutom bara hoppat henne tre gånger innan, och det är ju inte så himla mycket.

 

Men jag tror allt att med lite mer träning (och kanske en martingal), så ska vi nog klara av en lokal hopptävling i juni. Kan ju alltid hoppa över 1m, om det skulle kännas motigt.

E


Postat av: Emelie

Fina Lady, vad duktiga ni är! :D



Den andra Lady (hehe) såg väldigt trevlig ut också

2012-04-29 @ 01:56:19
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback