Dagens två ridpass - dressyr x2

 
Nico
Idag red jag ridskoleponnyn Nico (som jag har ridit lite då och då under ca 1½ år), och det ska jag göra eventuellt till och med onsdag. Det kan hända att jag ska rida honom till och med lördag, men vi får se hur det blir. Det är nämligen ponnyläger på ridskolan nu, och de eleverna som har läger nu är ganska gröna, och Nico är lite svår för dem.
 
Jag tog det superduperförsiktigt när jag satte upp eftersom han kan bli rädd för både skänklar, att man rör sadeln, och snabba rörelser. Sedan skrittade jag några varv för att få honom att slappna av, och därefter justerade jag stigläder och spände sadelgjorden. Funkade jättebra, för han var avspänd och lugn.
 
Själva ridningen gick väl helt okej, han blev väldigt trött snabbt, så jag fick ta många skrittpauser. I början var han väldigt stel, men efter ett tag släppte han igenom och började jobba med ryggen. Imorgon ska jag lägga fokus på att få honom lösgjord tidigare, och sedan jobba mycket med framdelsvändningar och samlad trav.
 
Galoppen är svår eftersom han blir väldigt stressad, så där jobbade jag bara på fattningarna. I början blev han väldigt spänd och slängde sig iväg in i galoppen, så där fick jag tänka på att vara jätteförsiktig, och då tog han istället fattningarna jättebra.
 
Annars är han en jättesnäll liten söt ponny. Jag vet inte riktigt om han är c-ponny eller d-ponny dock, men han är antingen en stor c-ponny eller en liten d-ponny.
 
Lady
När jag slutade jobbet så red jag lilla Lady, vilket gick jättedåligt. Hon kändes inte alls som sig själv, utan det var som att något inte stämde. Hon var jättestretig, ville inte alls jobba, och när hon väl sökte sig nedåt så kändes det som att hon inte använde ryggen mycket alls. Jag försökte iallafall "jobba bort det", för att se om det satt i huvudet på mig. Hon blev väl lite bättre, men absolut inte bra.

Jag satt till och med av och kände igenom benen igen på henne, men de kändes precis som vanligt. Så jag red faktiskt inte så jättelänge på henne, för det kändes helt enkelt inte ok. Hon kanske hade lite magknip eller något, för hon bajsade ganska mycket. Eller så var hon bara på dåligt humör, jag vet inte. Hon gick inte att rida vidare bra iallafall.
 
Får se om Tina reagerar på något imorgon, annars får jag känna efter lite extra på onsdag.
E

Postat av: Fia-Team Equipe

Inte speciellt, för jag och mamma fick städa efter dig!!!!! Nä, haha, jag skojar bara! ;-) Brutus var så sjukt fin under passet (även om vi slarvar när det är lågt... Åkte till Ungern igår, så mamma ville inte att jag skulle åka av och ha ont nu, hahaha!!) så nu måste vi ut och tävla lite! Så kanske gör vi er sällskap på Linda träningarna! Nu har jag dessutom en sadel! ^^ Ska du träna Lady där? Är det din häst, eller har du henne på foder eller så? :-D

Svar: haha, tänkte väl det! ;) vad roligt att ni kommit igång med hoppningen igen! :D
ungern, vad gör du där? :)

det tycker jag att ni ska. lady hopptränar jag för johanna varannan onsdag, lillan (lektionshäst på ridskolan) hopptränar jag för linda varannan fredag. lillan är så sjukt mycket duktigare på hoppning än lady, så jag kände att jag vill hoppa en annan häst också, för annars kraschar mitt självförtroende typ, haha.

lady är min medryttarhäst som jag rider några gånger i veckan. :)
Emma

2012-08-06 @ 21:56:54
URL: http://www.teamequipe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback