En god gärning räddar liv



Är du mellan 18 och 60 år och väger över 50 kg?

I så fall tycker jag att du ska bli blodgivare. Det är väldigt lätt, och det tar inte alls mycket tid. Man är på sjukhuset och lämnar blod max 4 gånger per år som man, och max 3 gånger per år som kvinna. Besöket tar bara som högst en halvtimme och du får även god fika. Nålen känns, men det är verkligen inte en större smärta man känner, så fega inte ur bara för det.

Är du sugen på att bli blodgivare går du in här, och klickar på anmäl dig som blodgivare. Man skriver bara in några uppgifter, och efter några dagar kommer det ett brev med lite papper som man ska fylla i. Man bokar tid på sjukhuset och lämnar lite tester. Om testerna är godkända är man alltså blodgivare, och blir kallad att ge blod. Svårare än så är det inte.
Ta chansen att rädda liv.

Vill du donera dina organ?
När du är död behöver du själv inte längre dina organ, men någon annan kanske gör det. Så passa på att anmäla dig till donationsregristret. Då har sjukhusen ditt godkännande att de får ta dina organ vid behov.

Vill du bli donator går in här, och klickar på anmäl dig här. Det är jättelätt, och där fyller du bara i några uppgifter, och sedan blir du donator. Du behöver inte besöka ett sjukhus eller något, utan du kan göra det helt över internet.


Jag är både blodgivare och anmäld till donationsregistret, och jag ångrar det inte för en sekund!

Postat av: maria

men är man jordnötsallergiker och har en adrenalinspruta får man minsann inte lämna något blod! dumma blodcentral :p

2010-04-26 @ 12:28:26
URL: http://huddleformation.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv:

Ja, det var lite äckligt xD



Haha, jag tycker inte om den Stefan har blivit men jag har börjat tycka om Damon mer i stället. Sen tyckte jag inte om hur Bonnie betedde sig samtidigt som jag förstår varför, vill även att det ska ta slut mellan caroline och matt, tycker att det borde bli Matt/Elena eller Damon/Elena :P



vad tyckte du? :)

2010-04-26 @ 13:29:29
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Postat av: Therese

Jag skulle verkligen vilja lämna blod, men jag är sjukt spruträdd! Håller på att svimma varje gång de ska sticka mig, och har panik flera dagar innan jag ska på ett läkarbesök... Sjukt jobbigt, men that´s life! Försöker bli bättre, men det tar tid...

Har du haft en bra helg=)? kram

2010-04-26 @ 13:43:28
URL: http://thereseofsweden.blogg.se/
Postat av: Nikita

Jag kan inte lämna blod! Jag svimmade vid förra blodprovet och får ta prover hela tiden så tror jag inte ens går igenom testerna. ;p Men donator är jag självklart!

2010-04-26 @ 13:45:36
URL: http://nikitaistheshit.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg

SV: du är helt klart galen! :P Skor och kläder är det bästa som finns ju

2010-04-26 @ 14:33:05
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Måste ju vänta! Men ska absolut göra det i höst! :D

2010-04-26 @ 15:44:04
Postat av: Sandra

Sv:

Ja, verkligen! Man vill stå där nuuuuuuu! :D



Eller hur! Stefan blir mindre snygg för varje avsnitt som går, lite skumt egentligen.. Haha tack förresten! :)

2010-04-26 @ 17:01:06
URL: http://sandrafalkevik.blogg.se/
Postat av: Emma

SVAR till Stephanie:

det tycker jag! men se till att du hinner ge blod innan du tatuerar dig igen. ;)

2010-04-26 @ 17:06:33
URL: http://emmasol.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Svar till Emma:

Haha, det hinner jag allt! Har tillräckligt med tatueringar nu vettu. :P

2010-04-26 @ 17:48:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback