Gårdagens ridpass - hoppträning



Lady var sååå fin igår på hoppträningen, och jag är jättestolt över henne. Övningarna vi gjorde var jättenyttiga. Först red vi den röda linjen där vi skulle ha som mål att få en jämn rytm äver i volterna mellan hindrerna. Första volten var väldigt svår att få till för den var väldigt liten, och då orkade inte Lady riktigt bära upp sig, så där bröt hon av till trav alla gånger utom en. Andra volten gick dock mycket bättre, speciellt i slutet när jag förstod att jag kunde ta en förhållning utan att hon bröt av till trav - jag trodde nämligen inte hon skulle orka fortsätta i galopp, men det gjorde hon.

När vi hade ridit den röda linjen tre gånger var så hoppade vi den igen, fast utan volterna. Det gick jättebra, och vi fick en jämn rytm, och fina språng över hindrerna.

Nästa övning var den blåa linjen, och första gången jag red emot den höll jag nästan på att trilla av. Lady var nämligen på väg till höger efter krysset, men vi skulle ju fortsätta rakt, så där blev det lite vimsigt. Så jag avbröt och tog om det hela, och det gick det bättre. Hon var fortfarande på väg lite till höger, men jag behövde bara vara lite mer tydlig, och då gick det finfint.

Avstånden gick ganska bra, jag fick in 4 språng mellan första och andra hindret, men fick inte riktigt tillbaka henne innan det sista, så det blev på 4 där också. Jag kommer inte riktigt ihåg om jag fick in 5 språng nästa gång, men jag tror det, för annars brukar vi få göra om.

Därefter hoppade vi den gröna linjen, och den gick jättebra. Det var lite trångt mellan 1:an och 2:an, så första gången jag red linjen blev det 3½ språng där. Andra gången tog jag tag i henne lite mer och då blev det 4,4 - super.

Efter det hoppade vi en liten bana, först den gröna linjen, och sedan den röda linjen från andra hållet, utan volterna. Linjen gick bra, men den röda S-bågen blev lite ofokuserad, och så smet hon åt sidan vid det sista krysset. Så jag tog den bågen igen, och då gick det mycket bättre - Lady hoppade jättefint. Dock kände jag att hon blev väldigt trött i slutet, så där avslutade jag. De andra som hoppade lite högra fortsatte några minuter till, men både jag och hopptränaren tyckte att det räckte för oss, så vi skrittade av.

Jag är som sagt jättenöjd över damen. Jag tror aldrig vi har hoppat någon oxer på 75cm förr, och igår hoppade hon det massa gånger - duktig tjej!
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback