Gårdagens dressyrträning på Lady


Bildkälla

Jag kan säga att det var en av de mest givande och roligaste lektionen jag någonsin har ridit. Cecila var otroligt bra, det var vääääldigt lärorikt, och så himla kul. Först fick jag gå igenom hur man sitter upp på ett korrekt sätt, och då fick jag förklara vad jag gjorde och varför (till exempel: Först kortar jag upp tygeln för att hästen ska stå stilla). När jag hade suttit upp och så gick hon igenom lite med sits och sånt, så det var riktigt kul. Sitsen är otroligt viktig tycker jag, och jag tycker det är jätteroligt att träna den också.

När det var klart kollade vi start/broms, och när det funkade fick jag trava runt henne på en volt. Där skulle jag först jobba med tygelhjälperna, utan att använda skänkeln överhuvudtaget. Jag skulle ta i tygeln, ge eftergift, och om Lady inte väntade på mig då skulle jag göra om det.

När hon gick kvar i samma tempo försökte jag få henne att gå så långtsamt jag kunde genom att fortfarande bara använda tygeln. Skänklen fick jag absolut inte använda. När det funkade la jag in ökning med skänkeln också, och sedan varierade jag ökning/minskning ett tag. Det var himla kul faktiskt, och Lady lyssnade riktigt bra.

Efter det började vi jobba mer med formen på Lady, och då märkte Cecilia att Lady inte riktigt har lärt sig det där med att jobba på tygeln, så det jobbade vi med resten av lektionen. Jag lirkade mycket på bettet, ställde utåt, inåt, flyttade för skänklen och sånt. Cecilia förklarade att Lady tycker att det är lite obehagligt att gå på tygeln, och det är därför hon är lite svår. Hon har fått lära sig på fel sätt när hon blev inriden, så det är det vi får rätta till nu.

Men som sagt var det otroligt roligt, och jag fick massa bra tips, så jag ska fortsätta att rida för henne. Hon är rätt dyr, men värd varenda krona. Så nu rider jag för en jättebra hopptränare, och en superduktig dressyrtränare - hur kul som helst ju!
E

Postat av: Hartmut

have a nice weekend....

www.nhaccuatui.com/nghe?M=8Kul6VXR1R

2011-10-01 @ 23:16:20
Postat av: Tina

Det där med att hon tycker det är obehagligt att jobba tror jag stämmer. Jag förstår inte riktigt helt varför däremot men jag har mina aningar. Att hon inte tycker om bett ligger i att de i över 1 år har försökt rida in henne med ett bett som var 3 storlekar för stort (!!) så det har ju bara hängt och slagit henne i munnen hela tiden. :( Det kan vara därifrån alltihop kommer, och då förstår jag varför hon går som en klocka på hackamore där inget slår henne i munnen, men nu när man har ett bett som sitter fast i munnen på henne och inte rör sig så borde släppa i sinom tid. Hon har gått rätt fort framåt på bettet ändå, fortare än vad jag trodde hon skulle göra. :)

2011-10-03 @ 16:31:46
URL: http://tjockobbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback