Bo Tibblin's Clinic + dagens ridpass


Anna Jarnald och Hilton - sista ekipaget

Det känns som att jag har varit i stallet hela dagen, men ändå har jag bara varit där i drygt 7 timmar (kl 9:10-16:15). Bo Tibblins Clinic var iallafall otroligt givande, och den var jätteintressant. Vi fick veta en del om hästens muskulatur och varför vi jobbar den som vi gör i dagens läge, och det var faktiskt väldigt kul att veta. Jag gillar att veta varför man tex ska rida på ett speciellt sätt, och det fick jag svar på idag.

Det var 5 ekipage som red idag. Första ekipaget var en unghäst, andra hade tävlat LA, tredje hade tävlat MsvB, fjärde hade tävlat Svår, och sista Grand Prix. Det var en röd tråd genom hela clinicen, och den var att man rider alla olika hästar på de olika stadierna på samma sätt och med samma utbildning, men ju svårare programmen blir desto mer utvecklar och specifierar man utbildningen. Det fick vi se tydligt idag, så det var jättekul!


En svettig Lady efter dagens ridpass

Efter clinicen skrittade jag ut Lady en timme. Hon var nämligen väääldigt trött, så jag ville inte göra något ansträngade med henne. Dock fick hon jobba en hel del med hjärnan idag, så hon fick allt tänka en del ändå. Det jag tränade på var att hon helt enkelt ska acceptera att man har kontakt med bettet, och det gjorde jag på samma sätt som tränaren visade mig i fredags.

Jag började med att sakta ner tempot, och när jag gav eftergift skulle hon gå kvar i samma tempo. När det funkade la jag till en ökning efter min eftergift, och när det funkade så höll jag kvar kontakten. Alltså, jag tog en förhållning - eftergift - ökning med kontakt med munnen, och den energin som kommer från bakbenen när jag gör ökningen kommer jag då alltså fånga upp i min hand. Det kommer i sin tur göra att hon till slut kommer söka sig neråt. Dock accepterade hon aldrig riktigt kontakten med munnen, utan hon gjorde allt möjligt för att komma undan. Det märks att hon tycker det är obehagligt alltså, och det är himla synd. Men jag jobbade med det under hela ridturen, och i slutet accepterade hon det lite bättre iallafall. Dock kom vi inte över tröskeln, så det får jag jobba med ett tag framöver nu.

Men det är kul att vi är på rätt väg nu iallafall. Dock hoppas jag att klossarna lossnar någon gång så att jag kan få respons på att jag gör rätt, för ibland är det lite svårt.
E

Postat av: Sara

Nu är bloggen igång igen :)

2011-10-04 @ 09:07:57
URL: http://saras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback