Dagens ridpass - dressyr


Lady och jag i lördags

Idag blev det lite dressyr på Lady. Kände att jag behövde rida igenom LC:2 inför söndag. Det gick riktigt bra faktiskt, fast galoppen kommer gå åt helvete, haha. Damen har lite för dåligt med muskler än så länge tror jag, så hon orkar inte riktigt hålla ihop sig i galoppen. I hoppadocken går det bra, men eftersom det är mindre plats i ridhuset så blir det lite svårare där.

Iallafall, Lady var jättefin, och hade ett trevlig stöd på bettet redan från början. Inte alls så stretig som hon kan vara, så det var skönt. Jag red fram en stund och jobbade mycket med lösgörheten, samt mycket lydnad. Så det blev framdels- och bakdelsvändningar, tempoväxlingar, halvhalter, övergångar och sådant. Därefter gick jag vidare och började galoppera lite, men det gick ju inge vidare, så vi rullade bara på lite.

Sedan red jag igenom dressyrprogrammet två gånger. Första gången kändes hon lite överraskad hela tiden, som att jag förberedde allt för dåligt. Det blev lite ryckligt, och inte så avslappnad, så det tänkte jag på andra gången. Då gick det mycket bättre, för då flöt det på riktigt bra. Dock fick jag hela tiden se till så att hon väntade på mig och inte stegade iväg, men när hon väl tog det lugnt så gick det superbra.

På lördag
tänkte jag rida igenom programmet några fler gånger, och då tar jag nog sporrarna också. Jag rider inte med dem så ofta, så det kan ju vara bra att checka av lite innan söndagens tävling liksom. Men som sagt, först taggar vi hopptävling på fredag, tjohoo!
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback