Dagens ridpass - dressyr

Några av ridskolans ponnysar - Nico är längst till vänster
 
Idag blev det dressyr på Nico igen, men det gick inte bra alls. Det var nämligen ett gäng ponnyelever som byggde fram massa hinder, så Nico blev rejält uppstressad och taggade inte ner på ett bra tag. Jag fick dessutom säga till ungarna att dämpa sig flera gånger innan de verkade fatta, och det gjorde ju inte saken bättre..
 
Men men, efter några minuters övertalning kom jag iallafall upp på Nico (han blev som sagt lite stressad, och då ville han inte stå still), och då gick han på tårna ett bra tag. I skritten var han ganska medgörlig när han väl började slappna av, men traven gick inte bra alls. Där var han bara stressad, och gick runt och gnäggade efter kompisarna hela tiden, vilket han i och för sig gjorde i skritten också. Jag försökte iallafall göra bra övergångar från skritt till trav sedan behålla formen i traven, vilket gick bra i början, men sedan blev det gnägg och sådär igen.
 
Galoppen gick faktiskt riktigt bra, för jag trodde att han skulle dra järnet med mig. Det gjorde han dock inte, utan tog fina galoppfattningar alla gånger.
 
Imorgon blir fokuset att få honom riktigt lösgjord, och då ska jag se till att rida när barnen rider, för då håller han sig nog mer lugn.
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback