Dagens två ridpass - dressyr

Ååh, jag är så sjukt trött, och det suuuger att jag ska upp tidigt imorgon IGEN. Idag fick jag dock sovmorgon till halv nio, så det är rena rama lyxen. Sedan bar det av till tandregleringen och därefter stallet.

Lady fick sig ett dressyrpass idag (jag måste hoppa henne lite snart, för det har jag inte gjort på jättelänge), och hon var faktiskt riktigt trevlig. Pigg som tusan dock, så jag jobbade mycket med tempoväxlingar. Hon blev riktigt trevlig faktiskt, även om jag inte gjorde något särskilt avancerat. Galoppen är fortfarande väldigt svår, men jag tror det har och göra med att den fortfarande är såpass dålig. I galoppen red jag iallafall runt och försökte få henne att söka sig neråt. Ibland gick det fint, men mestadels sprang hon bara på med huvudet uppe i himlen, haha.


Stallchefen och Ghaston på framhoppning inför en 130-hoppning.

Idag frågade även stallchefen om jag ville rida hennes häst, och det ville jag ju såklart. Lite nervöst var det eftersom jag aldrig hade suttit på honom innan, och eftersom chefen åkte hem så kunde jag ju inte fråga henne om tips och sånt. Så jag gjorde helt enkelt bara iordning honom och gick till ridhuset. I början av passet när jag rider nya hästar rider jag som en jävla mes alltså. Jag vet inte varför, men jag vågar liksom inte ställa några krav. Efter ett tag när jag har fått känna på pollen brukar jag dock ta i lite mer, och det är ju skönt.

Ghaston heter iallafall hästen, han är född 2003, är ca 170-173cm i mankhöjd och fux. Rasen har jag inte superkoll på, men skulle gissa att han är Svenskt halvblod. Han är en hopphäst som har tävlat upp till 130cm, och planerna är att de ska hoppa lite 140cm också. Det var riktigt kul att få känna på honom faktiskt, och det var en enorm skillnad från Lady. För en gångs skull slapp man att balansera upp hästen också liksom, för Ghaston har ju en egen stabil balans, och dit har inte Lady kommit än.

Iallafall, jag lullade på utan några större krav, utan red bara igenom honom och letade knappar. Han var riktigt trevlig redan från början, och ville verkligen jobba rätt - väldigt välriden med andra ord. Även med honom blev det mycket tempoväxlingar, men även en del övergångar (där fick jag inte riktigt ihop honom ordentligt, så då tappade han ryggen i övergången (jag skulle nog behövt använda mer skänkel in i övergången så att han fick med sig bakbenen)). I galoppen var han suuuuuuuperfin, så där red jag runt i en rund och fin form. Jag passade även på att känna lite utan stigbyglar också, och det gick bra. Han var ganska lätt att sitta på, även om han hade ett ganska fint steg.

Så jaa, himla kul att få prova på honom faktiskt. Blev lite kär faktiskt, haha. Nä, men han var riktigt fin, så det var så himla kul att rida honom. Nu ska jag sluta babbla på här. Ni får ha en bra kväll!
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback