Dagens andra ridpass - dressyrträning på Amanda



Lilla Amanda innan dagens dressyrträning

Nästan direkt när jag kom till stallet imorgon fick jag förfrågan om jag ville hoppa in som reserv på en dressyrträning för Cecilia Rahn, och efter lite övertalning sa jag ja. Efter lite funderingar om vilken häst jag skulle ha så bestämde jag mig för Amanda. Jag har ridit henne kanske tre gånger på lektion innan, men hade fortfarande en hel del knappar att hitta. Dock gick det väldigt bra, så jag är otroligt nöjd.

Redan på framridningen fick jag beröm av Cecilia (vilket är väldigt sällsynt), hon tyckte det såg trevligt ut. Det tyckte jag med, för allt kändes väldigt avslappnat. Dock gick hon inte i en stadig form, men det kom lite senare.

Idag red vi en bana, och den såg ut såhär:

(klicka för förstoring)

Jag ritade banan efter C - A, men jag red den även från A - C (då blir det ju tvärt om vid konerna på den vänstra långsidan).

Det var en sjuuukt nyttig, men jobbig övning. Jag var helt slut efter typ 20 minuter, så jag fick kämpa på bra där ett tag - utan pauser, haha! På vänstra långsidag var hon riktigt fin, och väldigt vaken för mina skänklar. Jag fick jobba en del med att ha henne på yttertyglen när jag skulle flytta till höger dock (vänster är hennes svåra varv), men när jag väl lyckades med det gick hon superfint.

Andra långsidan var lite klurig eftersom jag slarvade med vägen på volterna en del, och då försvann allt fokus, så då fick jag rida på volten tills allt satt på plats igen. Men sedan fick jag fatta galopp, och det är stört vilken bärig galopp jag fick. Hon var jättemjuk i sidorna och formade sig jättefint runt skänkeln. Att bryta av till trav var lite kämpigt dock eftersom jag förberedde mig lite dåligt, men när jag väl planerade gick det superfint.

När vi hade ridit banan konstant i ca 30 minuter blev det lite mer fokus på galoppen. Där blev det förvänd galopp, och det gick faktiskt riktigt bra. Jag fick ett tips att ställa inåt, men att leda med yttertyglen så att hon inte skulle byta galopp, och då blev hon jäääättemjuk och fin. Himla kul!

Efter det travade jag av henne, och då blev det massa volter längs ena långsidan. Amanda var stadig och fin i båda varven, så det var jättekul. I vänstervarvet fick jag jobba lite extra i och med att hon gärna skjuter bogen åt vänster och rumpan åt höger - så där får man vara med och parera. Men hon gick faktiskt jättefint, så jag är väldigt nöjd.

Cecilia tyckte det såg riktigt trevligt ut, och det är alltid roligt att höra. Speciellt eftersom Amanda är lite småklurig att rida.

Iiih, jag fick en sån galen kick av det ridpasset, så nu är jag supersugen inför morgondagens ridlektion. Jag rider ju lektion på lördagar, och imorgon har jag säker Ares igen (den superstora fuxen) - taggaaaad!
E

Postat av: Emelie

sv: Nja, Rune har egentligen vattenkopp i sin box, den fungerar. Men jag vill inte ha den. Jag vill ha hink, så han kan få i sig en stor mängd vatten på direkten istället för att behöva vänta på att trycka ut vatten ur en vattenkopp.



Så jag brukar alltid fylla på vatten i hinken själv, de har fyllt på den nån enstaka gång =)

2012-01-13 @ 23:36:18
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: XTIO /Andreas Söderberg

Sv, aha och dom andra två dagarna festar du ^^

2012-01-14 @ 07:26:15
URL: http://xtio.nu
Postat av: Erica

Ååh vad glad jag blir!

Kul att du gillar min tjej, fast det är svårt att låta bli ;)

Hälsa gärna alla att jag är glad att hon kom till just Brätte, för ni verkar verkligen uppskatta henne - och tro mig det är hon värd efter allt hon gått igenom.

Du kanske inte vet men jag fick Amanda, köpte henne för 20 kronor. Ingen ville ha henne, för man kom inte upp på hennes rygg..

2012-01-15 @ 02:45:21
URL: http://gkriders.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback