Gårdagens ridpass - markarbete (film)

 

Jag var helt lost igår när jag gjorde iordning Lady inför hoppasset, för jag glömde både benskydd och martingal, så jag körde ett markarbetspass istället. Fokuset var att få en lyhörd häst, så jag jobbade mycket med halter och igångsättningar. Syns tydligt på filmen, men jag hade en linje med två räcken (fyra eller fem galoppsprång emellan), och så gjorde jag halt innan andra räcket, red an på nytt, halt, och så vidare. När det gick bra så fortsätte jag till det andra räcket också, och då behövde jag inte alls ta mycket om jag ville lägga in fem språng.

Börjar med att försöka göra halt efter hindrena vid 45 sek, men första gången blir ju halvdan alltså, haha. Lady ville inte riktigt lyssna.. Men de resterande gångerna gick det bättre. Skönt att det funkade utan martingal också, tycker jag. Det gäller att lätta av och ta igen när hon slänger upp huvudet, för annars går det inte.

Tycker förövrigt hon tog jättefina galoppfattningar också. Vissa från skritt, och det är ju toppen. Nöjd ryttare!
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback