Åsikter om hästens form, rollkur, bakom lod och bakom hand

Herrejäklar vad det babblas om rollkur inom ridsporten just nu. Det är ett sjukt känsligt ämne då alla har olika åsikter, men jag tänker ändå skriva lite om det.

För det första, det är inte alls naturligt för en häst att en gå i form, utan det är vi som jobbar fram det hos hästen. En häst som går i form söker sig framåt/nedåt med huvudet och för in bakbenen under sig själv, vilket gör att hästens ryggmuskler arbetar/spänns. Detta gör att ryttaren lyfts från hästens skelett, och det gör att slitaget minskar på hästen. Man rider alltså hästar i form för att minska slitaget, simple as that.

Det tar dock tid att bygga upp en bärig form hos en häst, och man kan därför inte förvänta sig att den ska gå perfekt redan från början. För att få en bärig häst måste ryttaren stöjda upp hästen med skänkeln, för att sedan fånga upp energin i handen (hästen går då mellan hand och skänkel). För att hästen ska kunna få ett stöd (stabil kontakt mellan hästens mun och ryttarens hand) måste takten och balansen sitta där, för en häst utan balans har ingen möjlighet att gå i en ärlig form. När man har stödet kan man börja jobba med lösgjordheten.


Jan Brink jobbar Briar i en bärig och stabil form. Ser ni suget fram till bettet? Här går hästen på lodplanet, i den formen man eftersträvar.

För att bygga upp den muskulatur när hästen jobbar rätt kan man behöva tänja lite på gränserna. Det man eftersträvar är att hästen ska gå på lodplanet, men en häst behöver inte gå precis på lodplanet för att den ska kunna gå i en bra form. Den kan alltså gå bakom lod, men ändå jobba rätt. Däremot är det en stor skillnad när en häst går bakom hand. En häst som går bakom hand (rollkur) har inget som helst stöd på bettet, krullar ihop sig (knäpper av) och jobbar inte genom kroppen. En häst som går bakom lod har fortfarande stödet på bettet, men med mulen bakom lodplanet. Bild nedan!




Många verkar tro att så fort hästens mule är något bakom lod, så är det rollkur - HELT FEL! Anledningen kan vara att hästens ryggmuskler är aningen för korta för att hästen ska kunna orka gå på lodplanet hela tiden. En annan anledningen kan vara att påskjutet bakifrån kanske är aningen för dåligt, och så vidare. Det finns inte bara en anledning till varför en häst går bakom lod.

Det är ansträngande för en häst att jobba korrekt, och för många hästar tar det tiiiid att bygga upp sig så att de når en balanserad form utan att gå bakom lod. Hästen ovan jobbar rätt (även om det inte är helt perfekt än), även om mulen är placerad på detta sätt. MEN, det man eftersträvar är att den ska gå på lodplanet.

-

Gud, skulle kunna hålla på och skriva om detta i en evighet känns det som. Tur att man inte är en storbloggare som har flera tusen läsare, och som säkert skulle bli påhoppad om de skulle skriva något sånt här. Alla har olika åsikter, vissa starkare än andra. Hästridning i sig är ett känsligt ämne.


Avslutar med att visa vad rollkur är för mig, vilket är förjävligt. Vi måste ta väl hand om våra fina djur!
E


Postat av: stina

sv; Vad skönt att jag inte är ensam, verkar faktiskt vara många som sitter på problemet! Men för att lösa problem måste man vara medveten om dom! Så jag antar att både du och jag är en bra bit på vägen! Sedan är det ju så otroligt att ändra på dåliga vanor, tyvärr! Och tack! :)



Hoppas du haft en trevlig helg!

2012-06-03 @ 18:39:26
URL: http://teamequipe.blogg.se/
Postat av: FIA - TEAM EQUIPE

Sv; Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din kommentar, så jag valde helt enkelt att förklara mig en gång till.



Att Tyra och Dario går i rollkür har jag aldrig påstått, det är något du antog utifrån texten. Vad jag ser på bilderna är att Dario går bakom lod, och alltså ska ha fram näsan. Jag nämde ingenstans i inlägget att det var Tyra jag var irriterad på -det är läsarna. Folk är så otroligt duktiga på internet och säger att både den ena och den andra rider rollkür, när de knappt det vad begreppet är för något. Att förböja hästen i en sk. "mild rollkür" (i typ två steg, max!!) kan tillochmed vara nyttigt och stretchande. Att rida hästen bakom lod, är precis som du själv skriver, INTE det samma som att rida rollkür - men heller inte något jag förespråkar. Det fel som jag ser bland ekipage som gör mig mest frustrerad är de hästar som knäpper av, inte går bakom lod. Lodet kan vara en något lättare uppgift att ta tag i, och jag blir väldigt frustrerad när jag ser ryttare runt brättetrakterna som rider sina hästar bakom lod/knöpper av. Måste jag välja "pest eller kolera" så rider jag helre en häst över hand, istället för bakom. Men, åsikterna är delade i över tusen olika teorier, och det är väl det som är tjusningen med hästsport.



// FIA - TEAM EQUIPE

www.teamequipe.blogg.se

2012-06-03 @ 19:41:12
URL: http://teamequipe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback