Hopptävling, Clear Round 24/3 - 2012


60cm - felfria
Lady var jätteduktig idag. Lite halvseg på framridningen och framhoppningen, men inne på banan körde hon järnet. På framhoppningen hade jag en bra känsla, hon hoppade utan tveka, så jag nöjde mig när jag hade hoppat räcket och oxern två gånger var.

Inne på banan gick jag fram till några hinder i början, för hon kan titta lite på vissa hinder med annorlunda färger. Sen red jag an mot första hindret, och då var hon lite väl taggad, men hon hoppade iallafall. Jag fick jobba en hel del med att ta tillbaka henne mellan hinderna, men hon är lite svår där i och med att hon drar upp huvudet ibland när jag tar i henne. Min hopptränare och jag har kommit fram till att det bästa i det läget är att lätta efter och sedan ta igen, men det var svårt att få igenom halvhalterna i och med att hon var så taggad, och då var det svårt att kunna reglera henne och hitta en bra avståndspunkt. Men hon hoppade ju iallafall, vi var felfria, och jag är jättenöjd.

 

70cm - felfria

Det känns skönt att veta att man kan bedömma när en häst är redo för en ny höjd. Vi var felfria i denna höjden också, så det känns superbra. Hon slog i lite bommar här dock, vilket är ovanligt. Men annars hade jag en bättre känsla här. Det var lättare att få igenom halvhalterna, och det kändes som att vi fick ett bättre flyt.

 

Nästa tävling är om ca två veckor, så den hade jag tänkt vara med på om allt funkar (och om jag får för Tina, såklart). Ska nog hoppa 70cm då också i så fall, och om det går bra då med så tar jag nog 80cm gången efter det.

 

Det vi behöver träna på nu är att hitta ett lite mer rofyllt tempo, halvhalterna ska funka bättre, och vi ska få ett bättre flyt - men det ska vi väl lyckas med antar jag. Jag är iallafall jättestolt över lilla damen idag, för hon var verkligen hur duktig som helst.

E


Postat av: Emelie

Det ser riktigt fint ut! Hon ser jätte trevlig ut i hoppningen nu =)

2012-03-24 @ 18:54:11
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Tina

Taggad till tusen som vanligt! Ser lite trött ut i sprången i 70 men hon är ju superduktig ändå! :)



Ska få tag på multivitaminer till henne så snart jag kan, det måste vara pälsfällningen som spökar. Hon brukar vara lite trött på vårkanten nån vecka eller två :)



Kul att det gick bra!! :D

2012-03-24 @ 22:05:54
URL: http://tjockobbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback