Saker jag uppskattar med Lady


Lady och jag på hoppträning i augusti 2011, då jag tappade förtroendet
Foto: Fanni


  • Att hon är försiktig vid hoppning. Det är ytterst sällan hon nuddar vid bommarna faktiskt. Endast en gång på hoppträningen igår nuddade hon en bom, och då reagerade jag faktiskt. Det är nämligen väldigt ovanligt. Superskönt!
  • Att hon aldrig vägrar på hinder. Det hon gör är att hon smiter åt sidan, och det tycker jag är bättre än att hon vägrar. Anledningen till att hon smiter åt sidan är för att man har ramat in henne för dåligt, och det är ju ens eget fel. Att en häst vägrar utan orsak kan göra mig otroligt frustrerad.
  • Att hon är en sådan häst man måste bygga upp förtroendet med. I början när jag red henne så var det nämligen omöjligt att rida ut, haha. Hon vägrade lämna gården. Det spelade ingen roll hur länge jag försökte få henne att gå framåt, hon totalvägrade. Men ju mer jag har ridit henne, desto lättare har det varit att rida ut. Nu är det aldrig några problem längre, och om det mot förmodan skulle vara det, så ger hon sig alltid på en gång. Nu kan man ju tycka att det är jobbigt med hästar som är såna, men jag tycker bara det ger en ett kvitto på att man har förtroende på varandra.

 

Nu finns det såklart massa mer anledningar till varför jag gillar henne, men det här är några av dem. Speciellt det där med hoppningen. Jag tappade ju förtroendet helt för henne i somras, men nu litar jag faktiskt på henne fullt ut. Okej, ibland blir jag självklart lite osäker, om vi tex ska hoppa en höjd hon inte hoppat innan, eller om vi ska hoppa titthinder, men det brukar alltid sluta bra, och det är så otroligt skönt.

 

Nu i vår kommer vi vara med i en del klubbtävlingar, vilket ska bli superkul. Målet är att vi ska hoppa 80cm på klubbtävling innan sommaren, och det känns ganska rimligt. Nästa tävling (som visserligen är en träningstävling (som förhoppningsvis blir den 24 mars, om jag får ihop allt)) hade jag tänkt starta 60+70cm, och det känns som att det kommer gå toppen. Känns det enkelt så startar jag nog 80cm redan tävlingen därpå, eller eventuellt en 70cm till. Jag får se hur det känns och hur mycket vi hinner träna.

E



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback