Dagens ridpass - dressyr


Det syns inte så bra, men Lady var pisseblöt efter dagens pass, så jag spolade av henne lite innan jag släppte ut henne igen.


Det syns ganska dåligt här med, men ser ni svettkanalen på näsan?! Haha, det rann massor från ansiktet när jag hade ridit klart. Och snyggt att jag alltid blir så himla röd i ansiktet när jag anstränger mig..

Det var faktiskt inte så himla fruktansvärt att rida dressyr i värmen. Visst, svetten rann, boktavligt talat, men annars gick det riktigt bra. Lady var dock lite smått bångstyrig i början. Hon hade väldigt svårt för att vänta, utan ville bara trampa på i sitt tempo, så dagens fokus var tempoväxlingar. I början fick jag vara ganska tydlig med halvhalter och dylikt, men ju längre jag red desto mjukare kunde jag rida.

Idag kändes hon dessutom ganska obalanserad faktiskt. Ena stunden sköt hon ut bogen, och andra stunden flyttade hon ut rumpan - så jag fick rida i varje steg och verkligen visa henne var jag ville ha henne. Efter ca 30 minuters jobb gick hon riktigt fint, så där fick hon pausa.

Därefter blev det galoppjobb, vilket gick kasst i början. I högervarvet gick det i och för sig ganska bra då hon var hyfsat eftergiven från början, men i vänster gick det åt pipkvisten. Fick jobba henne ett bra tag där för att hitta henne. I vanliga fall funkar hon bra när man stödjer upp galoppen med innerskänkeln och fångar upp på yttertyglen, men det gick inte alls idag. Fick nästan ha henne utåtställd i början, och då vända för ytterskänkeln - då slappnade hon dock av efter ett tag, så sen kunde jag jobba henner mer runt innerskänkeln igen.

Det är så himla lärorikt att rida henne, för man måste verkligen rida med känsla. Det som funkar ena dagen kanske inte funkar andra dagen, och då gäller det är känna dagsläget och veta hur man ska göra för att få henne dit man vill. Det var inte det lättaste i början kan jag få lov att meddela.

Förutom tempoväxlingar blev det mycket framdels- och bakdelsvändningar, lite skänkelvikningar också, och övergångar. Hon blev riktigt trevlig i slutet, och jag är himla nöjd över att jag fick igenom galoppen tillslut. Måste se till att jobba mer med den, men grejen är att det är ju inte bara jobbigt för Lady, utan för ryttaren också, haha. Latmask!
E

Postat av: vira

fin header!

2012-05-25 @ 20:38:15
URL: http://viras.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback