Fredagens första ridpass - dressyr på Lady


Lady och jag för drygt en vecka sen

Hade planerat lite hoppning, men det låg enbart en galoppbom på hoppbanan, och jag orkade inte bygga fram massa hinder.. Så det blev lite dressyr, vilket gick värdelöst, haha. Eller, egentligen gick det väl inte så himla dåligt, men jag hade nog för höga krav.

Fokuset under hela passet var att hon skulle gå i en lite högre form, för i vanliga fall krullar hon ihop halsen och drar in huvudet, och då går hon över lod samt hamnar lätt på bogarna - och det vill vi ju inte. Så jag hade rätt mycket ben på henne för att hon skulle få in bakbenen mer, samtidigt som jag såg till att huvudet inte åkte ner för mycket. Det gick rätt bra faktiskt, i början var hon lite tveksam, men det släppte ganska snabbt.

Jag jobbade iallafall med det i skritten och traven (samtidigt som jag gjorde massa lösgörande arbeten, som vanligt), men i galoppen fick hon komma ner i en lite djupare i form, i och med att hon är ganska svag i den gångarten fortfarande. I vänstervarvet gick det så jävla dåligt, jag fick inte igenom henne för fem öre, och hon sprang bara på. I högervarvet gick det dock myyycket bättre, för där kunde jag jobba henne en hel del i den lite lägre formen. I galoppen får man dock vara stenhård med att hon inte brassar på, för annars hamnar hon väaldigt lätt på bogarna.

Egentligen gick passet ganska bra, så jag vet inte varför jag var så besviken - kanske för att vänstergaloppen gick kasst?! Jag vet inte, men så är det väl ibland, man förväntar sig mer liksom.
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback