Gårdagens ridpass - hoppning (film)

 

Framridningen började asdåligt eftersom att Lady blev rädd när några tjejer pratade utanför ridhuset (haha, snacka om att bli rädd för småsaker). Hon kunde inte släppte det heller, så hon var stel som en pinne och flög runt som en virrpanna när vi närmade oss stället där tjejerna hade babblat. Snacka om att man blev frustrerad. Jag ignorerade det så gott jag kunde, och då började hon slappna av mer och mer.

Efter framridningen hoppade jag fram på sockerbitshindret, red på en åtta och bytte galopp över hindret. I början var hon lite ringrostig och fattade inte att hon skulle byta galopp, men när jag sedan blev mer noggrann så bytte hon jättefint alla gånger. Filmade dock inte det.

Därefter började jag hoppa vattenmattan, och där hade jag förväntat mig att hon skulle vara jättetittig och ta ett stort språng över räcket, men hon hoppade som att det var vilket hinder som helst - så skönt.

Hoppade det några gånger, och sedan gick jag vidare på linjen. Körde med 8 galoppsprång, och det gick fint. Tyckte hon kändes lugn och reglerbar även om jag hade glömt martingalen. Höjde oxern till 90cm (hade bara hoppat den höjden på träningar med henne innan), och det gick lätt som en plätt, TILLS JAG FLÖG AV, haha. Kom lite tajt in på räcket, och då klantade jag mig genom att inte lägga på mer ben, så 8 galoppsprång blev för långt, och då vägrade hon. Måste säga att jag lyckades med avramlingen denna gånger alltså, det ser asroligt ut, haha. Lady är dock duktig och står still efter - snäll häst!

Därefter ville hon såklart inte hoppa den oxern mer, så det blev några vägringar där. Men jag fick iallafall över henne tillslut, och då hoppade jag det några gånger till för att få henne att inse att det inte är farligt. Hon är känslig när det gäller sånt, och inte särskilt förlåtande, så det får man jobba med.

Är jättenöjd att hon tog sig över det även om det gick tokigt ett tag, för innan hade hon aldrig ens ställt upp på att hoppa det från första början.

Jag avslutade med att lägga ut hela vattenmatten och leda henne över den några gånger. Hon tyckte det var asläskigt i början och tog stoooora språng över, men efter ett tag skrittade hon på lugnt, och kunde till och med stå stilla på mattan - riktigt duktigt!

Nu måste jag gå och lägga mig, för jag börjar jobbet kl 7 imorgon.
E

Postat av: Emelie

Haha ja det var verkligen en snygg avramling!

2012-05-06 @ 22:57:13
URL: http://semlur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback