Dagens ridpass - hoppträning på Lillan (film)

 
 
Här kommer första filmen på en hoppträning där jag hoppar Lillan, och jag måste säga att det gick förjävla bra idag. Vi började med att trava cavalettibommar, och där fick jag tänka på att verkligen ha tryck i traven. Lillan har ju en ganska lågt ansatt hals, och då blir hon ganska lätt lite framtung, så med henne får man tänka att få upp huvudet och ha ett bra tryck i bakkärran. Fick till det väldigt bra faktiskt, så hon lyfte superfint på benen över bommarna.
 
Sedan byggde hon upp så det blev tre upphöjda cavalettibommar med två stundshinder, och då skulle vi komma in i trav, landa i galopp, och sedan trava ut över tre travbommar. Första gången gjorde jag halt eftersom Lillan inte lyssnade, men de resterande gångerna kunde jag bryta av enkelt till trav och trava vidare.
 
Sedan la hon upp det sista hindret, så det blev tre upphöjda cavalettibommar, två studshinder, och därefter två galoppsprång till oxern. Här började jag filma, men jag fick tyvärr inte med hela serien på bild här i början, men man ser det mesta iallafall.
 
Först skulle vi bara rulla igenom och känna hur avståndet kändes, så där fick jag in 3 galoppsprång. Nästa gång hade jag lite mer ben på henne, och då gick hon enkelt på två. Detta jobbade vi med resten av träningen, och det gick ganska bra. När oxern höjdes upp lite så tänkte jag inte på att avståndet minskades, så jag kom lite nära oxern någon gång. Men sedan fick jag justerat takten och spänt bågen, och då gick det super. Sista språnget kändes kanonbra, så det var kul.
 
Tror sista oxern är 105cm hög, men det kändes inte som att Lillan tog i särskilt mycket faktiskt. Den pollen har nog kapacitet att hoppa betydligt mycket högre, så det vore kul om hon höjde upp ordentligt någon gång. Men men, vi får väl se. Jag är riktigt nöjd över hoppträningen iallafall, så det är himla kul.
E


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback